وبلاگ شخصی پسر آفتاب

کاغذ پاره ها، دست نوشته ها، تفکرات، علاقه ها و عقیده ها

وبلاگ شخصی پسر آفتاب

کاغذ پاره ها، دست نوشته ها، تفکرات، علاقه ها و عقیده ها

مشخصات بلاگ
وبلاگ شخصی پسر آفتاب

وبلاگ شخصی پسر آفتاب
کاغذ پاره ها، خاطرات، دست نوشته ها، تفکرات، علاقه ها و عقیده ها

طبقه بندی موضوعی

آموزش و پرورش خلاقیت را می کشد!

چهارشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۱، ۱۲:۳۸ ق.ظ

دو سخنرانی واقعا عالی از TED که درباره ی آموزش و پرورش، بحث مهمی رو مطرح می کنه.

سخنران که اسمش Sir ken Robinson هست، فکر می کنم قبلا استاد دانشگاه بوده، (وبلاگ شخصیش قسمت های جالبی داره که همچین شخصی هم نیست! فکر کنم یک گروه هست که رهبرشون ایشون هست.) مشهوره به عنوان یکی از تاثیر گذارترین سخنران ها و رهبر جنبش بهبود سیستم آموزشی و خلاقیت. بر آورد شده که سخنرانی های ایشون در سال های 2006 و 2010 بیشتر از 200 میلیون بازدید کننده داشته. در سخنرانی سال 2006 (که اسمش "Schools kill Creativity" است که میشه ویدئو رو در همون صفحه دانلود کرد و زیر نویسش رو فارسی انتخاب کرد) داستان ها و جملات بسیار زیبا و پر از انگیزه ای به زبون میاره که درباره ی این سخنرانی، متن ها و خبرهای زیادی منتشر میشه.

بعضی از جمله هایی که ذر این سخنرانی میگه و من ازشون خیلی خوشم اومد: 

"بچه ها اگر چیزی رو نمی دونند، شانسشون رو امتحان می کنند. اونها از اشتباه کردن نمی ترسن. من نمی خوام بگم اشتباه کردن همون خلاق بودنه، ولی اگر آماده ی اشتباه کردن نباشید، هیچ وقت فکرِ نابی به ذهنتان نخواهد رسید."

 

"پیکاسو گفته : (همه ی کودکان هنرمند به دنیا میان، مساله اینه که در حال بزرگ شدن، چطور هنرمند بمونیم.) من هم اعتقاد دارم که ما به سمت خلاقیت رشد نمی کنیم، بلکه از خلاقیت دور می شیم یا به تعبیر دیگه به سمت خارج از خلاقیت پرورش پیدا می کنیم." قسمت بعدی که وضعیت آموزش و پرورش رو توضیح میده جالبه. حتما باید دیدو شنید.

 

"اگر درختی در جنگل بیافتد و کسی صدای آن را نشنود، آیا واقعا اتفاق افتاده است؟"

 

4 سال بعد از این سخنرانی یعنی در سال 2010 بار دیگه سخنرانی ای ارائه میده که ادامه ی سخنرانیِ قبلی هست. جالبه که دقیقا یادآوری می کنه آخرین حرفایی رو که 4 سال قبل زده! ( شروعش با صحبت از فاجعه محیط زیست که آقای Al Gore اون رو تو یه سخنرانی دیگه ارائه داد، هست. که در سال 2006 فیلمی ساخته شد به اسم An Inconvenient Truth که به همین موضوع می پرداخت و به نظرم واقعا دیدنش مهمه و مساله بسیار جدیه.) در این سخنرانی (به اسم "Bring on the Revolution") هم جملاتی رو میگه که به نظرم جالب بودند:

 

"ما خیلی کم از استعدادمون استفاده می کنیم. خیلی از آدم ها در تمام طول زندگیشون هیچ درکی ندارند از اینکه استعدادشون چی می تونه باشه. یا اینکه نمی دونند اصلا استعدادی دارند یا نه.."

 

"به قول Jeremy Bentham فیلسوف مطلوبیت گرای معروف انگلیسی، آدم ها دو دسته هستند. دسته ای که آدم ها رو به دو دسته تقسیم می کنند و دسته ای که نمی کنند!"

 

"منابع انسانی مثل منابع طبیعی هستند. معمولا خیلی عمیق دفن شده اند. باید به دنبالشون بود. اونا رو نمیشه به آسانی در سطح پیدا کرد. باید موقعیت هایی رو خلق کنید که استعدادها خودشون رو نشون بدن."

 

"یک بچه سه ساله نصف یک بچه شش ساله نیست!"

به نظرم این سخنرانی هم به اندازه سخنرانی 4 سال قبلش تاثیر گذار و مهم بود، بلکه بیشتر.

  • پسر آفتاب

نظرات  (۱)

شوق، چیزی که روح و انرژی ما رو برمی انگیزه.
من خیلی از این ارائه خوشم اومد، به نظر من جدا از آموزش عمومی ، در زندگی عادی ما هم بسیار کاربرد داره :)

پاسخ:
واقعا.. خیلی کاربرد داره. داستان هایی که تعریف می کنه واقعا جالبن..
جمله هایی که میگه همه جای فکر داره.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی