وبلاگ شخصی پسر آفتاب

کاغذ پاره ها، دست نوشته ها، تفکرات، علاقه ها و عقیده ها

وبلاگ شخصی پسر آفتاب

کاغذ پاره ها، دست نوشته ها، تفکرات، علاقه ها و عقیده ها

مشخصات بلاگ
وبلاگ شخصی پسر آفتاب

وبلاگ شخصی پسر آفتاب
کاغذ پاره ها، خاطرات، دست نوشته ها، تفکرات، علاقه ها و عقیده ها

طبقه بندی موضوعی

سایه های شخصیتی

چهارشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۱، ۰۲:۱۷ ب.ظ

ما از چیزی رنج خواهیم برد که درونمان معادلش را حمل کنیم. فرض کنید در جمعی نشسته اید و کسی رد میشود و به هم با لحنی توهین آمیز میگوید : شما ها یه مشت دختر/ پسر لندهور و تن لش هستید. واکنشهای آدمهای اون جمع البته متفاوت خواهد بود. بعضی ها با تمسخر به او میگویند ” نه که خودت قدیسه شهری!!!”

 بعضی ها اصلا توجهی نخواهند کرد….اما در شما اتفاق دیگری می افتد. به شدت بهم میریزید و سعی میکنید هر طور شده با یک پاسخ دندان شکن حساب طرف را کف دستش بگذارید.

 پروفسور یونگ اینجا را دست گذاشته است که اگر سر یک موضوعی خیلی بهم ریختی، احتمالا از نظر درونی یا مبتلا بهش هستی یا سوابقی از ابتلای به آن داری وگرنه بنا نیست اینقدر واکنش درونی ( یا بیرونی) نشان بدهی.

 فرض کنید کسی میگوید ” من هر کاری بکنم، خیانت تو کارم نخواهد بود” بعدش میبینی این آدم همه جا از زشتی خیانت داره صحبت میکنه و احتمالا موضوع اینه که نمیتونه تخمین بزنه که خیانت را کسانی انجام داده اند که مثل او، آدمیزاد بوده اند. هیچ ویژگی عجیب غریبی در خیانت پیشگی وجود نداره که آدمی، از آن مبرا و مصون باشه. شما باید از خیانت بدتان بیاید، درست ! ولی به آدم خائن که میرسید نمیتونید عقده گشایی کنید زیرا این امر، گره درونی شماست ! و این از حیرت آور ترین مکانیسمهای شخصیتی انسان است. من خودم حسودم ولی دائم حسادت شما به خودم را رصد میکنم و دلایل موید برای حسادت بقیه می یابم!  من خسیسم ولی سالها تلاش میکنم ولخرج باشم ولی در واقع من همچنان خسیسم زیرا این ترس از خساست است که موجب میشود من اینقدر بخشنده باشم نه خود بخشندگی خالص.

نکته تلخ دیگر اینست که همه کسانی که این سایه های شخصیتی را در خود نمیبینند، آدمهایی را به زندگیشان جذب میکنند که عمدتا دارنده همین صفات یا برعکسش باشند. مثلا من ساده لوحی خودم را نمیخواهم ببینم و سعی میکنم زرنگ بازی دربیارم ولی دائم آدمهای زیادی زرنگ کلاهبردار تو زندگیم وول میزنند.

 

ادامه مطلب در وبسایت دکتر شیری

  • پسر آفتاب

نظرات  (۱)

  • هستی آریانی
  • وای این مطلبی که نوشتی منو بدجوری درگیر کرد...پس با این حساب اگه برای خوب بودن یا دروغ نگفتن یا خیانت نکردن یا هر اون چه که خوب هست تلاش کنیم، در حقیقت اون خصلتها رو داریم؟!

     

    پ.ن: من از طریق مسیح با این وبلاگ آشنا شدم.

    پاسخ:
    سلام هستی :) خوش اومدی!
    نه، همیشه این طور نیست. هر عمل می تونه شامل حالت خالصانه باشه. که تشخیصش با این سایه های شخصیتی کمی مشکله.
    یعنی مرز بینشون خیلی شفاف نیست. (اگه بخوای بهش فکر کنی که مربوط به کدومه حتی ممکنه با توجیه های اشتباه خودت رو
    به غلط بندازی و یا حتی خودتو گول بزنی. 
    ما ها میتونیم دروغ نگیم به خاطر اون قسمت از خودمون که دوست داریم دورغ گو خطاب نشیم
    و یا اینکه دروغ نمی گیم چون اصالت دروغ رو بد می دونیم و برامون این سایه ی شخصی خودمون مهم نیست.

    شناختن این سایه های شخصیتی و عمل نکردن بر اساسشون به تربیت شخصی و فکریمون خیلی کمک می کنه.
    خیلی از دغدغه های درونی هم از اینجا نشأت می گیره..

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی